Niels Bohr, un pionier
al fizicii cuantice, a ales simbolul taoist Yin-Yang ca emblemă a sa.
Acesta a văzut, de exemplu, că anumite stări ale particulelor prezintă
similitudini cu manifestările celor două concepte Yin şi Yang din
cultura clasică chineză.
Multe concepte din ştiinţa antică chineză corespund ideilor fizicii ultimului secol. Haideţi să vedem câteva exemple:
1. Cele opt trigrame şi aranjamentul particulelor
Cele opt trigrame sunt prezentate în cartea clasică chineză „I Ching” („Cartea Schimbărilor”), o operă fundamentală în istoria chineză. Fiecare trigramă reprezintă principiile esenţiale ale realităţii, iar acestea sunt aranjate într-un tipar octogonal format în baza relaţiilor şi interacţiunilor dintre ele.
Cele opt trigrame sunt prezentate în cartea clasică chineză „I Ching” („Cartea Schimbărilor”), o operă fundamentală în istoria chineză. Fiecare trigramă reprezintă principiile esenţiale ale realităţii, iar acestea sunt aranjate într-un tipar octogonal format în baza relaţiilor şi interacţiunilor dintre ele.
În cartea sa din 1975, „The Tao of Physics”(„Calea Fizicii”) fizicianul Fritjof Capra a notat că acest tipar octogonal este similar în anumite feluri cu octetul mezon „în care particulele şi antiparticulele ocupă poziţii opuse”. Partea importantă pentru Capra este că noţiunea de structură şi schimbare este similară.
„Atât
fizica modernă cât şi gândirea antică chineză consideră schimbarea şi
transformarea drept aspectul primar al naturii, şi văd structurile şi
simetriile generate de schimbări drept ceva secundar”, a notat acesta.
2. Cartea Schimbărilor şi Teoria Misterioasă a Totului
Fizica modernă s-a dezvoltat pe fundamentul teoriei relativităţii generalizate şi al fizicii cuantice. Problema este că cele două sunt contradictorii.
Fizica modernă s-a dezvoltat pe fundamentul teoriei relativităţii generalizate şi al fizicii cuantice. Problema este că cele două sunt contradictorii.
În 1999, Brian Greene a scris în cartea sa nominalizată la Pulitzer, Universul Elegant: „Aşa cum
sunt ambele formulate în prezent, relativitatea generalizată şi fizica
cuantică nu pot fi corecte amândouă. Cele două teorii care stau la baza
progresului imens al fizicii din ultima sută de ani – progres care a
explicat expansiunea Universului şi structura fundamentală a materiei –
sunt mutual incompatibile”.
Relativitatea
funcţionează bine pentru înţelegerea universului la scară largă, a
stelelor şi a galaxiilor etc. Fizica cuantică funcţionează bine pentru
înţelegerea universului la cea mai mică scară, aceea a atomilor,
particulelor subatomice etc. Oamenii de ştiinţă caută aşa numita „teorie
a unificării”, care să le acopere pe amândouă.
Teoria
stringurilor s-ar putea înscrie în această direcţie. În termeni
simplificaţi, teoria stringurilor concepe universul ca fiind compus din
corzi (stringuri) mai degrabă decât din puncte separate. Un electron, de
exemplu, nu ar fi un punct ci mai degrabă o parte a unui string. Dacă
stringul oscilează într-un anume fel, el se comportă ca un electron,
dacă oscilează în alt mod, s-ar putea comporta ca un foton sau un quarc.
Aceste stringuri ar putea proveni dintr-o altă dimensiune, lipsită de
gravitație.
Când Capra îşi redacta tratatul în
anii 1970, teoria matricei-S, precursoare a teoriei corzilor, era la
modă (deşi era încă la frontiera ştiinţei).
Capra scria: „Din
gândirea orientală, «I Ching» este probabil analogia cea mai apropiată
de teoria matricei-S. În ambele sisteme, accentul cade mai degrabă pe
proces şi nu pe obiecte. În teoria matricei-S, aceste procese sunt
reacţiile particulelor care dau naştere tuturor fenomenelor din lumea
hadronilor (clasă de particule subatomice).
În «I Ching», procesele de bază sunt denumite «schimbări» şi sunt văzute drept esenţiale pentru înţelegerea tuturor fenomenelor naturale”.
În «I Ching», procesele de bază sunt denumite «schimbări» şi sunt văzute drept esenţiale pentru înţelegerea tuturor fenomenelor naturale”.
3. Înţelegerea lui Lao Tze legată de particulele subatomice
Lao Tze, fondatorul Taoismului din secolul VI î.Cr., a notat: „Tao a dat naştere la unu, unu a dat naştere la doi, doi a dat naştere la trei, şi trei a dat naştere nenumăratelor lucruri. Toate nenumăratele lucruri poartă Yin-ul pe spate, iar pe Yang îl îmbrăţişează”.
Lao Tze, fondatorul Taoismului din secolul VI î.Cr., a notat: „Tao a dat naştere la unu, unu a dat naştere la doi, doi a dat naştere la trei, şi trei a dat naştere nenumăratelor lucruri. Toate nenumăratele lucruri poartă Yin-ul pe spate, iar pe Yang îl îmbrăţişează”.
Unii
cercetători cred că afirmaţia lui Lao Tze se potriveşte cu diferitele
niveluri de particule: molecule, atomi, electroni şi aşa mai departe.
Electronii
sunt particule subatomice cu o încărcătură electrică negativă. Protonii
sunt particule subatomice cu o încărcătură electrică pozitivă. Acestea
prezintă paralelisme cu polaritatea Yin şi Yang din Taoism.
Diferenţa se vede prin priorităţi
Obiectivele
ştiinţei antice chineze sunt diferite faţă de cele ale fizicii moderne.
Ştiinţa chineză antică se concentra pe spiritual şi a recunoscut atât
existenţa imaterială, cât şi pe cea materială. Comparaţia dintre ştiinţa
chineză antică şi fizica modernă rămâne imprecisă, din cauza faptului
că abordările şi cadrul lor sunt diferite.
În orice caz, unii din cei mai mari fizicieni moderni au fost inspiraţi de ştiinţa Chinei antice.
Fizica cuantică a arătat că observatorul poate transforma rezultatul unui experiment pur şi simplu prin actul de observare.
Fenomenul este complet neexplicat până în prezent, negând, de fapt, „materialismul” cu totul. Noile teorii ale fizicii, care încearcă să explice acest fenomen, sunt atât de revoluţionare încât se poate spune că fizica se află pe marginea unei schimbări majore, care va răsturna din temelii abordările actuale.
Fenomenul este complet neexplicat până în prezent, negând, de fapt, „materialismul” cu totul. Noile teorii ale fizicii, care încearcă să explice acest fenomen, sunt atât de revoluţionare încât se poate spune că fizica se află pe marginea unei schimbări majore, care va răsturna din temelii abordările actuale.
„Misticii spun, de asemenea, că observatorul şi obiectul observat fuzionează, ele nu mai pot fi separate”,
a afirmat Capra. Este posibil chiar ca intenţia cercetătorilor să
influenţeze rezultatul experimentelor. Unele studii au demonstrat
efectele intenţiei minţii umane asupra realităţii fizice, chiar dacă
ideea nu a fost încă adoptată pe scară largă de societate. Dean Radin de
la Institutul de Ştiinţe Noetice şi William A. Tiller din partea
Universităţii Stanford sunt doi oameni de ştiinţă care au explorat acest
subiect.
Punctul de plecare spiritual al
ştiinţei antice faţă de punctul materialist absolut, din care porneşte
ştiinţa modernă, ar putea produce rezultate diferite.
„Ştiinţa noastră occidentală a fost obsedată încă din secolul al XVII-lea de noţiunea de control al omului asupra naturii”, a afirmat Capra. „Această obsesie a dus la dezastru.”
Sursa: epochtimes-romania.com
Citiţi şi:
Străvechea carte chineză a transformărilor, I CHING şi faimoasa dată 21 decembrie 2012
Încă o punte între ştiinţa actuală şi ştiinţa milenară yoga – cortexul medial posterior
Fizica a atins ultima frontieră: spiritul uman
Citiţi şi:
Străvechea carte chineză a transformărilor, I CHING şi faimoasa dată 21 decembrie 2012
Încă o punte între ştiinţa actuală şi ştiinţa milenară yoga – cortexul medial posterior
Fizica a atins ultima frontieră: spiritul uman
yogaesoteric
12 august 2015
12 august 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu