Să îndrăznim să descoperim neîntârziat originea bolii, iar apoi să urmărim sa facem să dispară cauzele spre a provoca anihilarea efectelor (vindecarea)
În acest caz, oare, iertarea ar putea fi suficientă? În anumite condiții, ea permite depășirea unui punct de cotitură foarte important. A ierta pe cineva care ne-a rănit și nu ne-a cerut, după aceea, iertare, înseamnă a ne abandona scuturile de protecție și a face un pas esențial spre propria vindecare. Dacă reușim cu adevărat să iertăm din toată inima și cu întreaga noastră ființă pe cel care ne-a rănit, iertarea va constitui pentru noi un fenomen salutar ce ne va elibera ființa de întreaga durere resimțită, oricât de mare sau îndelungată ar fi fost ea pentru noi până în acel moment și va tăia, în același timp, legăturile nefaste invizibile ce încă mai există între noi și acea persoană, eliberându-ne de aceste rezonanțe joase, profund perturbatoare pentru echilibrul nostru lăuntric. Iertarea nu numai că este o practică deosebit de benefică pentru cel care reușește să ierte, dar îl ajută totodată, într-un mod indirect, în anumite cazuri, și pe cel care ne-a rănit să-și conștientizeze fapta. Iertarea este un fenomen complex și ea pătrunde în cele mai ascunse unghere ale subconștientului nostru, eliberându-l și purificându-l de toate zațurile ce au fost acumulate în el. Ea presupune să ne abandonăm ființa în brațele lui Dumnezeu și, trăind o stare de umilință, să acceptăm așa-zisul rău care ne-a fost administrat din exterior, printr-o înțelegere superioară a motivațiilor acțiunilor celeilalte persoane, a rolului său în viața noastră și, nu în ultimul rând, a lecției de viață care ne-a fost facilitată prin intermediul ei. În acest fel, vom avea o nouă perspectivă asupra situației de ansamblu și aceasta ne va lărgi viziunea, ajutându-ne să ne detașăm și redându-ne libertatea.
Acceptarea imediată și deplină a responsabilității
Ieșirea urgentă din starea de victimă cauzată de boală și suferință este cea mai potrivită acțiune pe care ar trebui să o realizăm cu noi înșine pentru a deveni cât mai repede responsabili și a ne deschide în mod real porțile propriei existențe. Trebuie să îndrăznim să spunem: „Viața mea este doar a mea, îmi recapăt puterea asupra propriei mele existențe și eu sunt singurul care decid ce trebuie să mi se petreacă și ce voi face de acum înainte“.
Există însă diferite procese ascunse, care, atunci când le punem în funcțiune, blochează mecanismul de vindecare, spre exemplu: beneficiile secundare ale statutului de bolnav (care ne poate ajuta să primim o anumită atenție, liniște, odihnă de care nu beneficiem în mod normal), plăcerea (în fond, stranie) de a gândi: „Am suferit și am învățat să ies din necazuri, am învățat să supraviețuiesc și acest demers al supraviețuirii mi-a generat o anumită plăcere...“ Uneori, renunțăm greu la plăcerea resimțită atunci când ne simțim rău. F. Dolto numea aceasta „a te bucura de viață sau a te bucura de suferință“ și ea se referea aici, nu atât la o alchimizare și o detașare de suferința în sine, cât la plăcerea masochistă pe care ea o creează în unele cazuri.
Să îndrăznim să răsturnăm cât mai repede cu putință situația precară în care, deocamdată, ne aflăm și ne complacem
Aceasta înseamnă să reușim să trecem, într-un mod volitiv și conștient, de la dragostea de putere la puterea dragostei. Încă de când începem să devenim conștienți de propria existență în această lume, încă din copilărie, noi trebuie să urmărim fără răgaz, de-a lungul întregii noastre vieți, să căpătăm putere deplină asupra existenței noastre, reușind să integrăm scopul său în armonia universală; însă, pentru a urca pe înalta treaptă a iubirii, noi trebuie să facem mai mult decât atât, trebuie să urmărim să depășim chiar limitele în care ne-am încadrat propria existență, fiind dispuși ca, la un moment dat, dacă este necesar, chiar s-o abandonăm pentru un scop mai nobil.
Un element fundamental, ce constituie un veritabil izvor de vindecare către care medicina modernă ar trebui să-și îndrume pacienții, este înțelegerea treptelor iubirii și ascensionarea lor gradată. Această ascensionare constă în a evolua gradat de la iubirea de tip eros și puternica sa forță a vieții și a supraviețuirii, ce ni se revelează în dorința de a poseda, de ne găsi perechea, de a ne reproduce, la iubirea de tip philos: spontană, naturală, bazată pe intimitate lăuntrică, fiind o legătură puternică, liniștită, netulburată de pasiunea lui eros și plină de virtuți, iar mai apoi, trecând prin iubirea de tip storge, ce pune pe primul loc sentimentul de prietenie, ea fiind dragostea necondiționată și intrinsecă dintre părinți și copiii lor, cât și cea pentru umanitate, putem ajunge la cel mai înalt nivel al iubirii, cea de tip agape: iubirea de dragul de a iubi, din plăcerea de a iubi, unde trăim deliciul de a spune: „Iubesc pentru că sunt o ființă iubitoare“. Această ultimă formă de iubire înseamnă, totodată, abandon și sacrificiu de sine în favoarea și de dragul celuilalt, este o iubire sacrificială, care nu se manifestă prin trăsături omenești și contingente, ci dumnezeiești și absolute.
Viziunea geneticii asupra mecanismului apariției bolii
Celula, cu nucleul său, cu citoplasma sa (care constituie partea interioară) și cu membrana sa (partea exterioară) este o imagine a lumii și a Sinelui. Genetica ne învață că ADN-ul, structură a patrimoniului nostru genetic, nu este activ, ci reactiv. Atunci când celula, într-o situație dată, primește un mesaj prin intermediul membranei sale, acest mesaj traversează citoplasma și contactează ADN-ul pentru a-l interoga, iar ADN-ul răspunde. Toate aceste procese de răspuns la o anumită presiune, la o agresiune sau la o tensiune sunt la originea structurării trupului uman încă din uterul matern: în acest fel, celulele-stem se diferențiază pentru a crea celulele specifice ale pielii, ale stomacului, ale oaselor, ale creierului etc. Această căutare a echilibrului persistă la ființa umană de-a lungul întregii sale vieți și de-a lungul generațiilor. Atunci când intuim că o anumită reacție de-a noastră nu ne este benefică, întrucât ne va strica acest echilibru conducându-ne, ulterior, la boală, ar fi mult mai înțelept să urmărim s-o alchimizăm înainte de a ne-o însuși și a o manifesta.
S-au vehiculat multe opinii iluzorii cu privire la faptul că genetica ar putea să permită tratarea majorității bolilor, deși este evident că rolul său esențial constă în a înmagazina informațiile din prezent pentru a ne ajuta în viitor.
foto
Fiecare celulă ştie, chiar foarte bine, la nivelul ADN-ului său, cum să facă față unei situații date; aceasta ne permite să afirmăm că organismul nostru ştie în permanență cum este necesar să reacționeze pentru a rămâne, în mod continuu, într-o stare de sănătate deplină, integrat armonios în realitatea înconjurătoare.
Fiecare celulă ştie, chiar foarte bine, la nivelul ADN-ului său, cum să facă față unei situații date; aceasta ne permite să afirmăm că organismul nostru ştie în permanență cum este necesar să reacționeze pentru a rămâne, în mod continuu, într-o stare de sănătate deplină, integrat armonios în realitatea înconjurătoare.
Embriologia este o cheie a înțelegerii
Oare ADN-ul, transmis drept moștenire de către o multitudine de generații, ca un program care trebuie depășit pentru a atinge realizarea de sine, nu este cumva acel ceva care, la rândul său, este făcut „după chipul și asemănarea lui Dumnezeu“ și care, în plus, știe și pare să ne ghideze? Se știe că traumatismele psihologice se inscripționează la nivelul ADN-lui. Inversând direcția, oare nu am putea dez-inscripționa ADN-ul?
Cele trei straturi ale embrionului și cele trei funcții principale ale lor, în organism, constituie tot atâtea niveluri de înțelegere:
‒ endodermul (uterul și tubul digestiv) reprezintă supraviețuirea (structură prezentă și la vierme);
‒ ectodermul (sistemul nervos, pielea și organele de simț) reprezintă viața noastră relațională și sexuală, forma cea mai evoluată a vieții noastre;
– mezodermul (oasele, carnea, mușchii și glandele) reprezintă interfața (între sufletul nostru și lumea fizică în care trăim) precum și modul nostru de adaptare în această lume, traducerea în fapte și în mișcări a vieții noastre.
‒ endodermul (uterul și tubul digestiv) reprezintă supraviețuirea (structură prezentă și la vierme);
‒ ectodermul (sistemul nervos, pielea și organele de simț) reprezintă viața noastră relațională și sexuală, forma cea mai evoluată a vieții noastre;
– mezodermul (oasele, carnea, mușchii și glandele) reprezintă interfața (între sufletul nostru și lumea fizică în care trăim) precum și modul nostru de adaptare în această lume, traducerea în fapte și în mișcări a vieții noastre.
foto
Natura plurivalentă a ființei umane se regăseşte, la modul fundamental vorbind, în știința embriologiei şi în modul complex al funcționării noastre ca ființe omeneşti.
Natura plurivalentă a ființei umane se regăseşte, la modul fundamental vorbind, în știința embriologiei şi în modul complex al funcționării noastre ca ființe omeneşti.
Bolile autoimune
Bolile autoimune sunt datorate unei hiperactivități a sistemului imunitar față de țesuturi care sunt prezente în mod normal în organism. Printre aceste boli pot fi citate scleroza în plăci, diabetul de tip 1 (insulino-dependent), lupusul, tiroiditele auto-imune, poliartrita reumatoidă, spondilita anchilozantă, sindromul Goujerot-Sjögren, boala lui Crohn etc.
La granița somatizării, există un al treilea tip de boli, ce sunt generate de modul nostru dezechilibrat de viață, boli care constituie o adevărată provocare pentru medicina secolului al XXI-lea. În această perioadă în care medicina modernă nu acceptă riscurile de somatizare nici la copii, nici la adulți, nu ne mai rămâne ca posibilitate de exprimare decât somatizarea în boli autoimune, din ce în ce mai frecvente în zilele noastre. Acestea îi creează mari probleme medicinii, căci ea nu le înțelege și, din acest motiv, nu le poate explica și nici vindeca. Dintre acestea, amintim doar câteva: pornind de la alergii, migrene, insomnii, spasmofilie, oboseală cronică, apneea în somn, apoi tiroiditele, poliartritele, SLA (scleroza laterală amiotrofică) sau boala lui Charcot, scleroza în plăci, boala Lyme etc. și ajungând până la patologii precum autismul care pot, de asemenea, să aibă o legătură cu bolile autoimune. Cu toate acestea, ele au, toate, semnificații extrem de precise și stau mărturie interdicției impuse de mediu, de a exprima o suferință existențială și de a ne reîntoarce la adevăratul nostru sine.
Cazul semnificativ al sclerozei în plăci
Pentru a se vindeca, ființa umană care se confruntă cu scleroza în plăci trebuie să urmărească să-și descopere aspirațiile și să le pună în aplicare, în mod concret. Această boală este vindecabilă mai ales în faza sa de început (sau, altfel spus, în „luna de miere a conștientizării și a vindecării“), atunci când persoana are o anumită conștientizare lăuntrică a ceea ce s-a petrecut cu ea. Însă, la un stadiu mai avansat, atunci când pacientul este instalat, de către boala însăși, într-o identitate care-i conferă din nou un loc în sânul grupului, cu multe beneficii secundare, fiind totodată influențat de dominația familiei, a asociațiilor, a mediului medical etc., el va întâmpina dificultăți mult mai mari în a-și regăsi calea și propriile aspirații. Ca dovadă, în cazul unei femei însărcinate care suferea de această boală, scleroza în plăci a început să-și atenueze manifestarea, căci femeia, aflată preponderent sub influența progesteronului, și-a modificat perspectiva asupra vieții. Problema ei nu mai era: „Care sunt aspirațiile mele?“, ci „Care este planul meu pentru această viață ce se naște în interiorul meu?“ Această nouă situație contribuie, pentru moment, la deconectarea persoanei de la conflictul centrat în jurul propriilor aspirații de viață, însă, ulterior, după naștere, boala va recidiva, crizele de scleroză în plăci acumulându-se până când se va ajunge la o frecvență „obișnuită“.
Una dintre cheile de vindecare ale sclerozei în plăci este intervenția realizată la trei niveluri:
‒ înțelegerea disconfortului psihologic și al alegerii drumului în viață;
‒ intervenția la nivelul digestiei: activarea bacteriană (tulburările sistemului digestiv și ale permeabilității intestinale reflectând permeabilitatea cerebrală și meningeală);
‒ intervenția la nivelul sistemului imunitar sanguin, care este esențială.
‒ înțelegerea disconfortului psihologic și al alegerii drumului în viață;
‒ intervenția la nivelul digestiei: activarea bacteriană (tulburările sistemului digestiv și ale permeabilității intestinale reflectând permeabilitatea cerebrală și meningeală);
‒ intervenția la nivelul sistemului imunitar sanguin, care este esențială.
Acțiunea doar la unul singur dintre aceste trei niveluri nu va produce decât un efect moderat spre minimum, ce constă în ameliorări în 20% până la 30% din cazuri, rezultate ce sunt obținute și prin aplicarea tratamentului clasic, al medicinii convenționale.
În cadrul unei ecologii medicale (ramură a biologiei care studiază raporturile dintre organisme și mediul în care se dezvoltă și trăiesc), terapiile genetice ne vor ajuta, fără îndoială, într-un anumit număr de domenii, însă ele nu vor rezolva totul. Costul vindecării, prin intermediul medicinii clasice, a bolilor autoimune moderne este atât de ridicat, și aceste terapii sunt, în definitiv, atât de puțin eficiente, încât ne vom afla în curând puși în fața necesității de a reveni la o înțelegere mai fiziologică a vieții și a modului de a trata bolnavii.
Articol preluat din Programul Taberei spirituale yoghine de vacanță Herculane 2016, publicat laEditura Shambala, tipărit de Ganesha Publishing House.
20 mai 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu