Noam
Chomsky, renumit lingvist american, profesor emerit în cadrul
Instititului de Tehnologie din Massachusetts, este totodată cunoscut
pentru activitatea sa politică, în special pentru criticile severe la
adresa politicii externe a Statelor Unite, dar și împotriva guvernelor
altor mari puteri. Una dintre vocile clasice de disidență intelectuală
în ultimul deceniu, Chomsky a întocmit o listă a celor mai utilizate –
și totodată eficiente – zece strategii de manipulare a populației.
De-a
lungul timpului, mijloacele media s-au dovedit extrem de eficiente în
modelarea opiniei publice, puterea politică folosindu-le abil pentru
a-și urma agendele ascunse. Cu ajutorul unei propagande asidue în
mass-media au fost create sau distruse mișcări sociale, au fost
justificate războaie, au fost influențate crize financiare, stimulate
unele curente ideologice, și chiar media a fost utilizată pentru a
construi „realitățile” dorite în psihicul colectiv. Populației îi sunt
induse certitudini false și i se abate atenția de la căutarea
adevărului, în timp ce i se creează iluzia că este pe deplin informată
despre tot ceea ce se petrece. Încurajarea și promovarea prostiei, a
unor sentimente puternice de vinovăție, de frică, distragerea atenției
sau construirea unor probleme artificiale și apoi oferirea unor soluții
„magice” pentru rezolvarea lor sunt doar câteva dintre tacticile
folosite în acest sens.
Noam Chomsky a
identificat și a expus aceste „strategii de diversiune” aplicate zi de
zi prin intermediul mass-media de „elitele” conducătoare. Aceste metode
perfide au fost sintetizate în ceea ce este cunoscut ca Decalogul Chomsky, pe care vi-l prezentăm în continuare.
1. Strategia distragerii atenției
Poporul
trebuie să aibă mereu mintea ocupată cu altceva decât cu problemele lui
adevărate. Pentru aceasta, atenția publicului este permanent distrasă
de la problemele importante și de la măsurile adoptate de cei care dețin
puterea politică și economică, fiind direcționată către subiecte
minore, printr-un potop de știri și informații nesemnificative.
Strategia
distragerii atenției este, de asemenea, intens utilizată pentru a
împiedica interesul populației asupra unor cunoștințe esențiale din
domeniile științei, economiei, psihologiei, neurobiologiei,
ciberneticii.
„Atenția publicului trebuie
să fie deturnată și menținută departe de problemele sociale reale,
captivată de subiecte fără importanță. Păstrați publicul ocupat, ocupat,
ocupat, fără să aibă timp pentru a gândi, înapoi la fermă și la alte
animale.” – menționează un document zguduitor descoperit în 1969, intitulat „Arme tăcute pentru un război silențios”.
2. A crea mai întâi problema și apoi a oferi soluția
Această strategie mai este denumită și „problemă – reacție – soluție”.
Poporul trebuie să perceapă conducătorii drept salvatori ai națiunii. Și pentru aceasta se creează o problemă, o situație care generează reacții puternice în populație, astfel încât soluția „providențială” oferită de autorități este acceptată chiar dacă presupune o limitare a drepturilor firești ale cetățenilor. De exemplu, se inventează false amenințări, este lăsată să se manifeste sau chiar este încurajată violența urbană, ori sunt organizate atentate sângeroase pentru ca însăși populația să solicite instituirea unor măsuri sporite de securitate și a unor politici care le restricționează libertatea. Sau, un alt exemplu, este creată o criză economică pentru a accepta ca pe un rău necesar retragerea unor drepturi sociale și desființarea unor servicii publice.
Poporul trebuie să perceapă conducătorii drept salvatori ai națiunii. Și pentru aceasta se creează o problemă, o situație care generează reacții puternice în populație, astfel încât soluția „providențială” oferită de autorități este acceptată chiar dacă presupune o limitare a drepturilor firești ale cetățenilor. De exemplu, se inventează false amenințări, este lăsată să se manifeste sau chiar este încurajată violența urbană, ori sunt organizate atentate sângeroase pentru ca însăși populația să solicite instituirea unor măsuri sporite de securitate și a unor politici care le restricționează libertatea. Sau, un alt exemplu, este creată o criză economică pentru a accepta ca pe un rău necesar retragerea unor drepturi sociale și desființarea unor servicii publice.
3. Strategia graduală
Pentru
a impune măsuri inacceptabile, politici dure, antipopulare, acestea
sunt aplicate gradat, pas cu pas, de-a lungul a mai multor ani. În acest
mod au fost impuse noile condiții socio-economice radicale
(neoliberalismul) în anii ’80 și ’90: statul minimal, privatizarea,
precaritatea situației sociale, necesitatea unei mari flexibilități,
lipsa de garantare a unui venit decent, salariile, șomajul masiv – multe
schimbări care ar fi provocat proteste masive în rândul populației dacă
ar fi fost aplicate dintr-o dată.
Poporul
trebuie permanent pregătit pentru mai rău. Pentru aceasta, toate
mecanismele de propagandă, atât cele „albe”, oficiale, cât și cele „gri”
(parțial asumate de guvern) și cele „negre” (niciodată asumate) trebuie
să promoveze imaginea unui guvern în permamență preocupat pentru
ameliorarea condiţiilor tot mai sumbre ale viitorului.
4. Strategia amânării
Un
alt mod de a implementa măsuri economice dure este de a le prezenta ca
„dureroase dar necesare”, obținând acordul de moment al poporului pentru
aplicarea lor în viitor. Poporul trebuie să creadă că și ceea ce
guvernele îi pregătesc spre a trăi mai rău este tot pentru binele său.
Necesitatea
unor sacrificii viitoare este mai ușor de acceptat decât adoptarea
unora imediate. În plus, la nivelul maselor există tendința de a
considera în mod naiv că „mâine va fi mai bine”, iar
sacrificiile propuse este posibil să nu mai fie necesare în viitor.
Odată cu trecerea timpului, oamenii se obișnuiesc cu ideea și apoi
înghit tot cu resemnare, când timpurile anunțate vor veni.
5. Adresarea către populație ca și cum te-ai adresa unor copii
Majoritatea
mesajelor directe adresate către publicul general folosesc discursuri,
argumente și în mod particular intonații infantile ca și cum publicul ar
fi alcătuit din copii sau deficienți mintali. În acest fel masele sunt
manipulate să adopte o gândire infantilă, superficială și să înghită pe
nemestecate intoxicările informaționale. Poporul trebuie să aibă o
gândire care să nu îi permită sesizarea legăturii dintre cauze și
efecte.
Această strategie este prezentată și în textul manualului Arme tăcute pentru un război silențios: „În
cazul în care vă adresați unei persoane ca și cum aceasta ar avea 12
ani sau mai puțin, datorită sugestiei, ea va tinde cu o anumită
probabilitate să răspundă sau să reacționeze mimetic, cu simțul critic
al unui copil de 12 ani sau mai puțin.”
6. Utilizarea laturii emoționale mai mult decât rațiunea
Apelarea
sistematică la sentimente este o modalitate clasică de a scurt-circuita
analiza rațională și implicit capacitatea individului de a aprecia
critic situațiile. Poporul trebuie dezobișnuit să problematizeze
realitatea și determinat să acționeze sub impulsul emoțiilor. În acest
fel este mult mai ușor de manipulat.
În plus,
prin declanșarea unor reacții emoționale, se deschide poarta
subconștientului pentru a implanta idei, dorințe, frici și neliniști,
compulsiuni, sau pentru a induce anumite comportamente.
7. Menținerea populației în ignoranță și mediocritate
Poporul
trebuie obișnuit să se mulțumească cu satisfacții ieftine, care să îi
ocupe timpul și să îl facă să uite sau să nu se preocupe de atingerea
unor idealuri superioare. El trebuie să fie incapabil să înțeleagă
tehnologiile și metodele folosite de „elite” pentru a-l controla și a-l
înrobi.
Un sistem de învățământ corupt și
nefuncțional este instrumentul ideal de a ține cetățenii în ignoranță și
de a manipula opiniile colective după bunul-plac. „Calitatea
educației oferită claselor sociale inferioare trebuie să fie cât de
slabă și mediocră se poate, astfel încât nivelul de cunoaștere al
claselor superioare să fie și să rămână imposibil de atins de clasele de
jos, datorită ignoranței în care este plănuit ca acestea să fie
menținute.” – Arme tăcute pentru un război silențios
8. Promovarea unor ființe mediocre, ca model pentru public
Pentru
a determina populația să fie satisfăcută cu mediocritatea, sunt
încurajate financiar acele mijloace de comunicare în masă care
îndobitocesc masele și le țin legate de emisiuni și seriale vulgare, ce
trag inteligența în jos. Mai mult, publicul este făcut să creadă că de
fapt este la modă să fii stupid, vulgar, needucat.
9. Inducerea și întărirea unui sentiment de auto-culpabilizare
Oamenii
sunt făcuți să se blameze pe ei înșiși pentru nenorocirea în care se
află, atribuind aceasta în mod eronat unui eșec al inteligenței, al
abilităților sau al eforturilor lor. Prin stimularea sentimentelor
individuale de culpă, de fatalitate și neputință, oamenii ajung să fie
deprimați, nu mai au impulsul de a acționa și de a se revolta împotriva
sistemului socio-economic aberant. În acest fel ei se transformă într-o
turmă ușor de controlat.
10.
Cunoașterea oamenilor mai bine decât se cunosc ei înșiși, ceea ce
permite aplicarea strategiilor și mijloacelor de manipulare
În
ultimii 50 de ani, progresul accelerat al științei a generat un decalaj
tot mai mare între cunoștințele publicului și cele deținute și folosite
de „elite”. Datorită descoperirilor din domeniile biologiei,
neurobiologiei și psihologiei aplicate, „sistemul” s-a bucurat de o
înțelegere tot mai complexă a ființelor umane, atât din punct de vedere
fizic cât și psihic. Apelarea la toate cuceririle științei pentru a
cunoaște punctele slabe din psihologia individului și a mulțimilor, le-a
permis sforarilor să dezvolte strategii și mijloace tot mai eficiente
de manipulare și control al populației. În același timp, aceste
informații sunt discreditate în mass-media, astfel încât poporul să nu
creadă în existența mijloacelor și strategiilor statale de manipulare.
Ceea ce nu este foarte dificil atâta timp cât oamenii se cunosc mai
puțin pe ei înșiși decât îi cunosc cei care dețin puterea.
Citiți și: Analiza şocantă a americanului George Friedman
Coperta publicaţiei The Economist este plină de simboluri criptice şi predicţii cumplite pentru anul 2015
yogaesoteric
17 februarie 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu