23 mai 2014
Puţine date
calendaristice obţin în final şi un loc privilegiat în arhivele istoriei, fapt
pentru care ar trebui să ne simţim privilegiaţi că ne-am putut numi
contemporani cu ziua de 25 mai 2014.
Nu mulţi sunt
anii care, dintr-un motiv sau altul, rămân pentru totdeauna repere în memoria
colectivă, iar din acest punct de vedere ar fi cazul să ne dăm seama la timp că
2014 va face parte din acest club select.
În fine, nu
apar în fiecare deceniu momentele acelea speciale care pot juca în evoluţia
României un rol de unică trambulină, dar care, în caz că sunt ratate, vor
sfârşi prin a atrage asupra acestei generaţii oprobiul celor viitoare,
accelerând totodată acumularea frustrărilor şi o sedimentare perversă a lor.
Ca atare, tot
ceea ce ne rămâne de făcut este să profităm de şansele pe care ni le oferă
prezentul. Nu e simplu, dar nici al dracului de imposibil.
Alegerile
care au loc în 2014 sunt cruciale, dar pentru a le înţelege implicaţiile va
trebui să ieşim o clipă din cocon şi să privim, cu simţul măsurii, concomitent
spre Bucureşti, Bruxelles şi Kiev. Spre Washington şi Moscova este, oricum,
obligatoriu să priveşti, că sunt sau nu alegeri.
Europarlamentarele
şi prezidenţialele din România, europarlamentarele, în general, de pe Bătrânul
continent şi prezidenţialele din Ucraina vor modela, începând cu 2014, Europa
însăşi, ca şi relaţiile ei cu America şi Rusia.
În mod
particular, ele vor influenţa dramatic şi statutul României de aici încolo. Am
în vedere mai ales perspectivele ţării în sfera securităţii naţionale.
De exemplu,
un scrutin în urma căruia Ucraina se alege, după ziua de duminică, cu un
preşedinte efectiv legitim va forţa Moscova, militar şi politic, să facă paşi
semnificativi înapoi, va obliga marile cancelarii europene la un joc, economic
şi politic, mai puţin ezitant în faţa lui Putin, va consolida poziţia Americii
în regiune şi va oferi NATO acea prospeţime care i-a lipsit alianţei în sfertul
de secol scurs de la prăbuşirea URSS.
Pe scurt,
ar rezulta mai multă Americă şi mai puţină Rusie.
Pentru regiune
ar fi, nici mai mult, nici mai puţin, decât un aranjament profitabil, date
fiind capitalul democratic, forţa financiară şi lecţiile istoriei, specifice
fiecăruia dintre cele două mari blocuri.
Veţi zice,
poate: ok, mai multă Americă şi mai puţină Rusie - bravo! - dar nu înseamnă
asta şi mai puţină Europă?
Deloc.
Stabilizarea
Ucrainei prin reconfirmarea la urne a aspiraţiilor ei democratice -
scurtcircuitate anul trecut la Vilnius de un regim profund corupt, autoritar şi
penetrat până în cele mai obscure zone ale sale de serviciile de informaţii
ruse – va face din UE un jucător de calibru într-o zonă în care intervenţia SUA
este mai degrabă chirugicală.
Apropo de
asta, credeţi că nu a fost nici o legătură între intensificarea luptelor
dintre forţele militare din umbră ale Rusiei şi armata regulată a Ucrainei, la
pachet cu creşterea numărului de victime din cele două tabere, cu fiecare zi
care a adus mai aproape momentul scrutinului de la Kiev? Putin a făcut
totul ca alegerile să nu genereze un lider legitim.
Mai mult
decât atât, tot în 25 mai cetăţenii de pe Bătrânul continent au ocazia să
decidă prin vot dacă ei înşişi doresc mai multă sau mai puţină Europă.
Atenţie, va
fi decizia lor, nu a americanilor!
Or, asta
înseamnă, în primul rând, ca formaţiunile moderate, deci cele care pledează
pentru un transfer continuu de democraţie dinspre Vest spre Est, să obţină un
scor comfortabil.
Atât de
comfortabil, încât partidele extemiste din Olanda, Franţa, Germania, Italia sau
Marea Britanie să se aleagă cu suficient de puţini eurodeputaţi încât aparenta
lor influenţă să rămână pe viitor la stadiul embrionar al unor scheme retorice
radicale.
Până peste
câteva zile, când rezultatele finale oficiale vor fi făcute publice, o primă
veste bună vine tocmai din Olanda, care, alături de Marea Britanie, a deschis
secţiile de vot pe 22 mai (singurele în situaţia asta).
Or, în Olanda,
datele disponibile după votul de joi indică o răsturnare abisală pentru
radicalii lui Geert Wilders. Deşi se vedeau pe locul întâi, aceştia sunt, mai
nou, cotaţi cu un scor care i-ar putea plasa în coadă.
Ar fi o
victorie de etapă pentru Marea Europă, dar nu a venit încă momentul pentru
şampanie.
De ce e
important pentru Europa, în general, şi pentru România, în particular, ca vocea
partidelor radicale din ţările Bătrânului continent să rămână una modestă în
viitorul Parlament European?
Nu e prea greu
de intuit.
Pe de o
parte, pentru că, în caz că vor dobândi o pondere semnificativă, aceşti
extremişti vor face din continentul lor o platformă divizată.
O divizare
care, în condiţiile imperialismului putinist de azi, nu va conduce decât la
vulnerabilizarea întregii Europe în faţa unei Rusii extrem de agresive.
De la Frontul
Naţional al lui Marin Le Pen, până la partidul Jobbik al lui Gabor Vona, acest
curent va acţiona pur şi simplu ca un cal troian al Moscovei.
Pe de altă
parte, un scor bun al acestor apostoli ai neo-fascismului va influenţa, în mod
inevitabil, politica dusă de formaţiunile tradiţionale din Europa.
Tentaţia
votului e uriaşă.
E greu de
crezut că moderaţii vor rezista la infinit fără ca discursul şi politicile lor
să nu se lase contaminate, iar de aici până la un dezastru pentru întregul
continent mai e puţin.
Să nu uităm că
proiectul european, aşa cum îl cunoaştem noi azi, a fost soluţia găsită de
câteva minţi strălucite pentru a ţine la distanţă Europa de un nou război
mondial.
Şi s-a reuşit
asta timp de peste şase decenii.
De altfel,
cu doar trei zile de startul alegerilor europarlamentare, fostul preşedinte al
Franţei, Nicolas Sarkozi, ne-a arătat cât de aproape e momentul funest în care
partidele, zise tradiţionale, din ţările-simbol ale UE, vor ajunge să facă
Marele Viraj.
Oricât de
excentric s-a dovedit Sarkozi şi pe perioada ministeriatului de la Interne, şi
pe timpul mandatului de şef al statului, similitudinea dintre discursul său şi
cel al lui Marine Le Pen rămâne, totuşi, una indigestă.
Gata cu
Schengen şi gata cu egalitatea în aspiraţii a statelor membre UE, a tunat
Sarkozi într-un text scris zilele trecute pentru săptămânalul Le Point.
Dornic să
revină în marea politică, în perspectiva viitoarelor prezidenţiale de la Paris,
împins probabil şi de colegii din UMP să o concureze pe extremista Marine Le
Pen, dată fiind apropierea alegerilor europarlamentare, alergat de procurori
pentru diverse afaceri penale de răsunet şi obsedat de întâietatea Franţei
între ţările lumii, Sarkozi rămâne şi azi unul dintre acei lideri europeni
incapabili să accepte diferenţa.
Şi, mai
presus de orice, rămâne unul dintre acei lideri europeni care reuşesc ceea ce
nici contorsioniştii de la circ nu şi-ar putea imagina vreodată: să apere
Europa de agresiunea Rusiei vânzându-le ruşilor cele mai sofisticate tipuri de
armament NATO.
Oare Putin
ar fi făcut pentru Sarko ceea ce a făcut Sarko pentru el, când cu afacerea
Mistral?
În acest
context, de aici încolo puteţi să vă imaginaţi orice.
Dacă
euroscepticii reprezentaţi de partidele cele mai extremiste din Europa vor
obţine un scor bun în Legislativul comunitar după ziua de duminică, ei bine,
uşile Europei se vor deschide pentru cei mai nocivi intruşi.
În asemenea
condiţii, România va fi una dintre ţările cele mai dezavantajate şi va avea
mult, foarte mult de luptat.
Va avea de
luptat cu propriile metehne, va avea de luptat cu închipuirile extremiştilor
asumaţi din Europa şi va avea de luptat cu noii lupi europeni în cojoc de oaie
moderată, precum cei din aripa Sarkozi a UMP-ului francez.
Plus că va
avea încă şi mai mult de luptat cu influenţa Rusiei în Europa, cu influenţa
Rusiei de la graniţele noastre şi cu influenţa Rusiei din interiorul
teritoriului.
Dar chiar
de va fi aşa, singurul lucru pe care trebuie să-l evităm este depunerea
armelor.
De aceea,
şi pe 25 mai, şi la sfârşitul anului, când vor avea loc alegerile prezidenţiale
de la noi, românii care îşi doresc totuşi să trăiască într-o ţară decent de
funcţională vor trebui să cumpănească atent.
Azimutul
trebuie să rămână consolidarea statului de drept. Nu e deloc o vorbă-n vânt.
Numai astfel
vom mai păstra o şansă reală de a avea lângă noi aliaţi puternici, capabili să
ne ajute să traversăm diversele şocuri.
Pentru
asta, însă, după alegerile europarlamentare românii ar trebui să sprijine,
pentru prezidenţialele din propria lor ţară, acele forţe politice de care nu se
poate lipi eticheta de apărători ai corupţiei.
Şi nu ar fi
deloc deplasat ca societatea românească să impulsioneze sau să sprijine ideea
de a face din România un exportator de bune practici acolo unde a dovedit deja
că poate mişca munţii din loc: justiţia.
O ţară în
care statisticile, chiar cele recunoscute de europeni şi de americani, indică
un număr tot mai mare de politicieni şi afacerişti pedepsiţi pentru corupţie nu
este neapărat cea mai coruptă dintre ţări, ci cu siguranţă una în care aparatul
anti-corupţie este printre cele mai eficiente.
În loc să
ne fie ruşine cu numărul mare de corupţi traşi la răspundere, ar fi mai
eficient să îi facem pe toţi partenerii externi să înţeleagă faptul că doar îi
facem să plătească pe cei care greşesc.
Şi că,
poate, unele state europene, cu democraţii mult mai vechi decât a noastră, ar
putea învăţa câte ceva de aici.
Apropo de
Sarkozi, ştiţi oare în câte dosare grele are pe numele său, ştiţi oare cât de
lipsit de scrupule a intervenit fostul preşedinte al Franţei în mersul
justiţiei, atunci când a aflat că a fost pus sub ascultare?
SURSA: http://www.romanialibera.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu